Een doorsnee dag in Sumve...

23 maart 2013 - Mantare, Tanzania

De dag begint al vroeg, of je nu wilt of niet, want de kerkklokken gaan om 6u  al lekker los, en aangezien de kerk tegenover ons huisje is, klinkt het alsof de klokken boven je hoofd hangen.Dus dan maar lekker vroeg opstaan, om alvast een rondje rondom Sumve te rennen, in gezelschap van een ware Keniaan en achtervolgd door de nodige kindjes, die helemaal uit hun dak gaan bij het zien van een rennende mzungo. Weer thuis aangekomen kunnen we onze waterput dichtdraaien en vervolgens genieten van een lekker frisse (koude) douche, want warm water is er niet.Daarna een lekker ontbijtje buiten op ons terras, brood versgebakken door onze huishoudster, en we hebben als beleg de keus uit smooth peanutbutter (pot met onderin cement, bovenop water… na even roeren wordt het soort van smooth), of jam, of maar gewoon wat boter en suiker. Een lekker kopje thee, en dagelijks een roze pilletje tegen de malaria en af en toe ook nog een vitaminepilletje.

Om 8u is het tijd voor de overdracht in het ziekenhuis, inmiddels beginnen we een beetje thuis te raken in de Engels uitspraak hier. Aan het eind van de overdracht volgt er nog een discussie, grotendeels in Swahili, de ene dag wat langer dan de andere. Het favoriete onderwerp is het probleem van tekort aan bloed in de bloedbank, omdat de spullen om het gedoneerde bloed te testen out of stock zijn, en er dus geen bloed gegeven kan worden. Ook kunnen we weken niet meer testen op typhus, inmiddels ook niet meer op hiv of sikkelcelanemie, wat diagnosticeren soms erg lastig maakt. Soms hebben we geluk en is er nog tijd voor een kopje koffie na de overdracht, want de visite begint pas om 9u (of later) aangezien de afdelingen eerst nog even gepoetst moeten worden en de medicatie nog uitgedeeld moet worden. Als we geluk hebben worden we tijdens de visite vergezeld door een redelijk Engels sprekende verpleegkundige (die niet de hele tijd wegloopt). Zeker op de mannenafdeling een pre, want een groot deel van de mensen spreekt ook geen Swahili, maar Sukuma, wat de communicatie helemaal hopeloos maakt. Met wat geluk komt onze supervisor ook nog even langs als ie zin heeft. Op de kinderafdeling (bij Desiree) is de supervisor redelijk constant en ook goed te volgen in het Engels, en ook niet onbelangrijk lijkt hij ook te weten waar hij het over heeft. Als de supervisor op de mannenafdeling (bij Moira) langskomt, is het altijd chaos, hij houdt ervan tegen verpleegkundigen en patiënten te schreeuwen, liefst in Swahili, dus geen idee wat nu steeds het probleem is. Soms maakt hij misschien wel een nuttige opmerking, maar dan moet je het maar net kunnen verstaan. En als ie dan wel een keer echt nodig is, is hij weer spoorloos verdwenen.

Gelukkig zijn alle verpleegkundigen erg lief, hand in hand wandelen we langs de visite en ook de patiënten lachen vrolijk mee wanneer er een dappere poging wordt gedaan om Swahili te spreken. Op de kinderafdeling gaat de visite iets anders, daar zit je achter een tafel en de patiënten komen naar jou toe. En ondanks dat er gemiddeld 60 patiënten liggen die gezien moeten worden, gaat het redelijk snel. Desiree kan zich inmiddels redelijk redden in het Swahili op de kinderafdeling, soms met een beetje hulp van de verpleegkundige. (Grammaticaal zal het waarschijnlijk niet altijd kloppen, maar de patiënten lijken het te snappen.)

Inmiddels zijn we wel gewend aan de manier van visite lopen hier, geregeld ontbreken er dossiers (die sowieso al bestaan uit allemaal losse blaadjes, vaak ook van andere patiënten) en ook de medicatieformulieren zijn geregeld zoek. Geregeld kun je vragen om op zoek te gaan naar de labresultaten van 3 dagen terug, of blijkt een patiënt helemaal geen medicatie te krijgen, omdat die out of stock was, en niemand dat gezien heeft. Ook de nieuwe opnames zijn een uitdaging, de status is vaak onleesbaar, en de gestarte therapie blijkt standaard 3 soorten antibiotica te bevatten, meestal zonder gegronde reden.

Na de visite is het tijd om even thuis te lunchen, liefst tussen 1 en 2u, want dan wordt de afdeling overspoeld door alle familieleden. Na de lunch eerst even langs het lab, om alle labuitslagen te bekijken, wonderbaarlijk dat überhaupt de helft weer terugkeert. ´s Middags nog de nodige dingen regelen na aanleiding van de labresultaten, maar er is ook voldoende tijd om uitgehoord te worden door de verpleegkundigen over huwelijksplannen, kinderplannen en de vraag of er een Afrikaan mee naar Nederland genomen zal worden.

´s Avonds staat het eten al klaar, we hebben in Mwanza wat dingen ingeslagen, zodat we meer keus hebben dan alleen maar rijst met tomaat en ui.  Met wat geluk werkt het internet wat mee om wat dingen op te zoeken, en ook op het volleybalveld zijn we altijd welkom, ondanks Moira´s grote anti-talent. ´s Avonds altijd weer lekker kansloos DEET smeren tegen de muggen. En dan lekker chillen met een boekje op de veranda of een filmpje kijken. Het is altijd wel oppassen voor de giga grote torren die graag tegen de lamp aanvliegen om vervolgens op ons neer te storten. Maar gewapend met de vliegenmepper, en de insectenverdelger kunnen we ook die de baas. Niet vergeten om voor het slapen gaan de waterput weer open te draaien, anders is er de volgende dag geen water, en dan rond 22u lekker naar bed, veilig onder de klamboe.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ilse:
    23 maart 2013
    Nou jullie leven daar klinkt helemaal niet verkeerd! (als arts misschien iets minder prima maar je kan niet alles hebben ;S) Dat houden jullie zo wel vol denk ik zo. Hahaha, blijft het bij onschuldig vragen naar jullie prive-leven of proberen ze jullie ook nog te koppelen aan een of ander familielid?
    Have fun en beat the beetle!
  2. Danique:
    23 maart 2013
    Hey daar!
    Nu ben ik ook wel benieuwd of er een Afrikaan mee naar Nederland genomen zal worden;). Het klinkt allemaal uitdagend daar. Lijkt me een geweldige ervaring die jullie opdoen. Geniet ervan!

Danique (van fysiologie stage)
  3. Robin:
    24 maart 2013
    Wat leuk om te lezen hoe jullie dagen daar zo'n beetje uitzien!! Het klinkt als een uitdaging, maar zeker leuk voor een tijdje ;-). Ook ik ben erg benieuwd of er al een oogje op een Afrikaan is gevallen! Geniet er nog van!! Sterkte met het minimale eten!
  4. Karlijn:
    25 maart 2013
    Haha, klinkt goed meiden! Erg herkenbaar allemaal :)
    Volgens mij hebben jullie het wel naar je zin zo. Als jullie terug zijn rennen jullie vast als Kenianen! :P
    Geniet vooral verder!
    xx
  5. Rob:
    25 maart 2013
    Zo dat is wel redelijk improviseren daar. En wij maar moeilijk doen in ons land als er (helaas) een keer wat misgaat, of als er een afspraak niet doorgaat etc. Dit helpt wel relativeren natuurlijk. En hoe kijken ze nu tegen jullie aan? Zijn jullie elke dag een bezienswaardigheid of beginnen ze al te wennen.
    Succes verder
    Rob (& de rest)
  6. Suzanne:
    26 maart 2013
    Hey!!
    Mooie ervaringen hoor! Leuk om te lezen! Zijn jullie de enige studenten daar? Geniet ervan!
  7. Wim en Monica:
    30 maart 2013
    He Moira, wat leuk om te lezen hoe jullie het ervaren. Veel succes nog en genieten!!
  8. Anita:
    30 maart 2013
    Hoi Moira,
    Wat een zwaar leven!!! haha
    ik zou een klamboe buiten om de lamp hangen en de hoeken vast maken tegen plafond of wat je daar ook hebt en dan savonds daarin lekker gaan zitten lezen!
    groet en nog veel plezier daar, niet vergeten te genieten.
  9. Familie Koster:
    2 april 2013
    Hoi Dees.
    Een Nederlands ziekenhuis is straks een eitje, toch? Wat een ervaring!
    Groeten