Party Party!!!

4 juni 2013 - Mantare, Tanzania

De laatste twee weken hebben we weer flink gefeest. Niet alleen bij de officiële feestjes, want we hoeven maar Bongo Flavo te horen of onze voetjes gaan van de vloer.. tot groot plezier van de Tanzanianen, die vaak een paar pasjes met ons meedoen. Vooral Moira maakt de blitz met haar moves. Maar we hebben ook nog gewerkt. Moira is toch maar weer terug gegaan naar haar vertrouwde male-ward. Waar er 40 patiënten lagen te wachten en het meteen weer lekker druk was. Desiree heeft zich lekker vermaakt samen met de clinical officers (CO´s) op de OPD. Dat ging gepaard met menig discussie over het te voeren beleid: de noodzakelijke antibiotica lading, of toch maar naar huis met een paracetamolletje. Helaas zijn we er inmiddels achter, dat ze op dat punt moeilijk te overtuigen zijn.

Vorige week zijn de CO-studenten vertrokken, wat natuurlijk een goede reden was voor een afscheidsfeestje. Een goede kans om nog even aan onze dans moves te werken.

Die laatste weken besef je pas echt hoe snel de tijd is gegaan en wilden we nog zoveel meer doen.Dus we  hebben goed ons best gedaan om alles lekker bomvol te plannen. Nog wat bezoekjes aan de CO´s: die avonden bestonden vooral uit discussies over de noodzakelijkheid van het trouwen.  En ook moet je een kind hebben gebaard, als bewijs dat je een echte vrouw bent. We zijn nog niet overtuigd… Op de achtergrond konden we altijd genieten van een “goede” Nollywood film, met de allerbeste acteurs van de wereld. Ook hebben we ons toch weer laten verleiden tot het eten van het beste Tanzaniaanse voer: Ugali (een meelklont) met Dagaa (kleine visjes, ook lekker voor de vega´s). Goed voor een hele nacht energie om los te gaan op de Bongo Flavo. Helaas werden we om half 2 ´s nachts door de CO´s keurig thuis afgezet, het was schijnbaar alweer bedtijd.

Op het laatste moment blijk je dan toch nog opeens superveel te moeten doen: zoveel mogelijk ritjes met de slechtste dalla´s van heel Tanzania, natuurlijk hebben we wel weer even een verzoekje gedaan aan de DJ. Uitnodigingen maken voor ons feestje: maar liefst 50 portretten van onszelf getekend, met daarbij ook onze namen, zodat ze ook Desiree´s naam weten voor ze weg gaat (inmiddels weten 5 mensen haar naam, Moira´s naam is in heel Sumve bekend). Inslaan van eten voor het feest: 6 kilo vlees, 8 kilo rijst, een vracht bakbananen, en natuurlijk kon de kool niet ontbreken. De drank hadden we netjes op tijd gereserveerd, de dag van ons feest bleek het er niet te zijn…  Hamna shida: het is allemaal goed gekomen.

Mama Helena en dochters hebben de hele dag buiten op het houtvuur de topmaaltijd bereid. De beste DJ van Tanzania kwam ´s middags al lekker warm draaien, dus wij kwamen al helemaal in de stemming. Anderhalf uur na aanvangstijd waren bijna al onze gasten gekomen. Uiteraard moesten we eerst de verplichte speeches doorstaan, voordat de party echt los kon. Wij mochten de dans openen: met zijn 2en 4 minuten lang dansen op een soort pornoliedje met hoog shakira gehalte: niet onze eerste keus. Pas bij de 2e dans was het toegestaan dat we vergezeld werden door onze gasten. Het ging er heftig aan toe. Iedereen heeft zich goed vermaakt.

Afscheid nemen zijn we nog steeds uit aan het stellen. Dus we moeten onze laatste dag nog even flink wat bezoekjes afleggen, naast het inwerken van de nieuwe coassistenten.

Woensdagochtend gaan we ons vertrouwde stekkie verlaten. Dan nemen we de laatste keer de dalla richting Mwanza. Daar gaan we lekker chillen en nog even wat bijbruinen aan het zwembad, om vervolgens asociaal bruin op safari te gaan richting Serengeti en Ngorogoro krater. Als laatste gaan we ons nog wagen aan de Kilimanjaro. Maandag 24 juni komen we terug naar Nederland.

Internet hebben we niet meer zodra we hier in Sumve vertrekken, dus of we levend teruggekeerd zijn in Nederland horen jullie later wel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sytzke Paalman:
    5 juni 2013
    Nou Desiree en Moira, jullie hebben wel een spannende tijd gehad en veel geleerd hoe je over de grens doktert.
    Ik wens jullie nog een fijne vakantie en dat jullie nu ontspannen kunnen rondreizen en genieten van al die andere dingen, die toch al zo vertrouwd lijken. Je past je gewoon aan in zo'n andere cultuur, is mijn ervaring. Pas goed op je zelf en laat je steeds weer verrassen door de mooie natuur.
    Hartelijke groet uit Holland, tis hier eindelijk mooi weer!!
    Sytzke.